Auta z francji słyną z komfortu jazdy.
Flagowego Peugeota dotyczy to w stopniu najwyższym.
Pojazdów klasy wyższej nie jeździ po polskich drogach zbyt wiele.
Zdecydowanie królują wśród nich luksusowe limuzyny niemieckich marek,
cenione za trwałość i cieszące się prestiżem. A gdyby zdecydować się na
Peugeota 605?
Zgoda, prestiż nie będzie taki, jak samochodu z Bawarii, ale zawsze
można wypomnieć krytykom ,że prezydentowi Republiki Francuskiej to nie
przeszkadzało. I dodatkowy argument - jeżdżąc francuską limuzyną, można
kreować śię na oryginała czy ekscentryka. W niemieckim aucie nic z tego ...
Konserwatywne linie
Nakreślone przez Pinifarinę linie modelu 605 spodobają się dziś jedynie
konserwatystom ceniącym ponadczasowy, nie podlegający chwilowym modom styl.
Już wobec swych francuskich konkurentów - Citroena XM i Reanult 25 - Peugeot
był konserwatywny. Wyszedł na tym dobrze , bowiem jego klasyczne nadwozie
typu sedan bardziej pasowało do gustów statecznej klienteli niż nowomodne
kombilimuzyny. Dziś jednak linie auta stały się jakby przesadnie kanciaste.
O tym, że motoryzacyjna moda nie stoi w miejscu, jeszcze dobitniej
świadczy wygląd kokpitu. Jeśli nie liczyć zmiany koła kierownicy, przetrwał
on od początku do końca produkcji auta w niezmienionym kształcie.
I to właśnie widać dziś bardzo wyraźnie. Daleko mu bowiem do do finezyjnych
rozwiązań proponowanych przez Francuzów w autach z poprzedniej dekady. Choć
drugiej strony wypada zaznaczyć, że czytelność wskaźników i ergonomia
obsługi nie budzą zastrzeżeń. Uwagi można mieć jedynie do jakości tworzyw
sztucznych, która dziś nie bardzo pasuję do auta klasy wyższej.
Przestrzeń i wygoda
Gwarantowane jest za to zadowolenie każdego, komu leży na sercu
przestronność samochodu. Peugeot należy do liderów. Mnóstwo miejsca jest
przy tym także z tyłu. Widać, że właśnie pasażerów tylnej kanapy
potraktowano priorytetowo i miejsca na nogi nie zabraknie im nawet wtedy,
gdy na przednim siedzeniu usiądzie wygodnie słusznej postury ochroniarz.
Fotele są przy tym bardzo wygodne, zaś egzemplarze auta ze skórzaną
tapicerką nie należą do rzadkości.
Poczucie komfortu staję się pełne, gdy auto ruszy z miejsca. Można
odnieść wrażenie, że prezydencki Peugeot unosi się nad jezdnią, bowiem jej
nie równości są niemal nieodczuwalne. To zasługa konstrukcji zawieszenia , w
którym i z tyłu i z przodu zastosowano ramy pomocnicze.
Może nie zachowuję się ono najlepiej podczas szybkiego pokonywania ciasnych
zakrętów. ale przecież nie do tego zostało stworzone.
Koneserzy luksusowych aut mogą wybrać jeden z wielu silników o różnych
właściwościach. Do spokojnej jazdy wystarcza zupełnie motory 2-litrowe,
szczególnie montowana od 1994 roku jednostka 16-zaworowa.
Silnik z turbodoładowaniem zadowolą prawie każdego, nie palą przy tym zbyt
wiele. Podobnie sprawnie napędzają samochód jeszcze oszczędniejsze
turbodiesle. Nie liczący się z kosztami paliwa mogą poszukać naprawde
żwawego auta z silnikiem 3-litrowym.
Co ważne, motory Peugeota należą do długowiecznych i mało usterkowych.
Więcej kłopotów będzie z zawieszeniem ,ale to właśnie cena za wysoki komfort
jazdy. "605" jest nieco bardziej awaryjna od niemieckich konkurentów, ale
też i naprawy będą tańsze. To naprawdę ciekawa alternatywa tym bardziej ,że
przecież nie każdą limuzynę można nazwać "prezydencką" ...
Adam Jamiołkowski
|
Zalety
Ponadprzeciętna, nawet w tym segmencie rynku, jest
obszerność kabiny pasażerskiej. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort podróży
nawet na bardzo powybijanych, dziurawych drogach. Silniki są trwałe i
pozwalają na sprawną jazdę niemałym autem, a w zestawieniu z jego masą i
dynamiką nie spalają zbyt wiele. |
|
Wady
Aby docenić "605", trzeba mieć konserwatywny stosunek
do stylistyki motoryzacyjnej. Szczególnie wystrój kokpitu wydaje się mocno
przestarzały. Za wysoki komfort płaci się podwójnie-samochód źle znosi
sportowy styl jazdy pod względem zachowania na zakrętach oraz trwałości
elementów zawieszenia i układu hamulcowego. Trzeba być przygotowanym, że
eksploatacja nie będzie tania. |
Wnętrze
Wnętrze jest bardzo obszerne, podobnie jak i fotele
o znacznym zakresie regulacji. W lepszych wersjach wyposażeniowych pomagają
w tym silniki elektryczne. Wygodę pasażerów jadących z tyłu postawiono na
pierwszym miejscu. Mało jest aut, gdzie mają oni tak dużo przestrzeni na
wyprostowanie nóg. Topowe wersje (większość aut z silnikami 3.0 oraz 2.5 DT
) wyposażono w skórzaną tapicerkę, stosowano też drewniane elementy
wykończenia wnętrza. |

|